Mesék a Mount Everest alaptábor túráról – 4. rész: A serpa év
3. nap: Namche Bazaar (3470 M) – Thame-völgy – Namche Bazaar (3470 M)
A kínai évekhez hasonlóan a serpa éveket sem számokkal, hanem szimbólumokkal különböztetik meg. Eszerint létezik éve a lónak, a báránynak, a majomnak, a madárnak, a kutyának, a disznónak, a patkánynak, a bivalynak, a tigrisnek, a nyúlnak, a sárkánynak és a kígyónak. Bizonyos évek erre vagy arra jók, és ezt vagy azt nem szerencsés az adott évre időzíteni. A majom évében például nem építkeznek és nem házasodnak. Ezt a balszerencsés évet 11 hónaposra rövidítik, az év múlásának ünneplését egy hónappal előrébb hozzák, hogy ezzel is siettessék az év elmúlását. A tigris évében született nők nehezen találnak maguknak férjet bármilyen szépek és vagyonosak legyenek is.
A falu életének rendjét, a vallási szertartások és ünnepek idejét a falu lámája számítja ki az asztrológiai táblázatok és a régi buddhista naptár szerint. Az új év januárban kezdődik a ház éves nagytakarításával. A falakra szerencsét hozó szimbólumokat festenek és megkezdődik a Losar ünnep. Ez a nagy lakomák, az éneklés és a tánc ideje. Márciusban megjavítják a falakat és begyűjtik a tűzifát. A földeket ilyenkor trágyázzák. Áprilisban vetik a burgonyát, a hajdinát és az árpát, ekkor nyírják meg a juhokat és vágják le a jakok szőrét.
Az áprilisi Chirim szertartást a falu lámája végzi el az ártószellemek távoltartására. Ilyenkor egy szimbolikus agyagfigurát és némi gabonát visznek a falu határain kívülre. Szintén ilyenkor választják a falusi tisztségviselőket, a nawákat és ekkor kerül sor az éves falugyűlésre, a yul-thimre. Ezt az Osho szertartás követi, ami a földek és a frissen vetett magok védelmét szolgálja. A szertartás során mágikus védőfalat vonnak a falu köré, hogy az ártószellemek ne tudjanak bejönni.
A rododendron májusi virágzása az új élet hírnöke. A földek kizöldülnek, megszületnek a bárányok és a borjak. Május végén vagy június elején kerül sor a Niugne szertartásra, a hívők ilyenkor nyerhetnek bűnbocsánatot. A férfiak a Thamiban megrendezett Mani Rimdu szertartás idején térnek vissza otthonaikba. Vége a mászószezonnak, kezdődik a nyár.
Júniusban felhők gyűlnek az égre és kezdetét veszi a három hónapos monszunesők ideje. A falusiak összegyűlnek a gompánál, hogy tovább vigyék a Dumji fesztivál évszázados hagyományát. Ilyenkor az istenek segítségét kérik a gonosz erők elleni harcban és megemlékeznek Khumbu védőszentjének, Sangwa Dorje lámának a haláláról. Az ötnapos fesztivál alatt a falvakat körülvevő imazászlók más helyre kerülnek, a lámák pedig rituális táncokkal tisztelegnek az istenek előtt.
Július elején a tibeti közösség a dalai láma születésnapját ünnepli Namche Bazaarban.
A nyári szállásokon a klánok hegyi isteneit ünneplik a yer-chang ünnepen. A vigasság annyi napig tart, ahány család részt vesz az ünnepen. A falvakban maradottak a Phang-ngi, a „disznó hízlalása” ünnepen vesznek részt. A négynapos lakmározással és tánccal kísért ünnepség középpontjában a komédiázás, a humor áll.
Az év legcsapadékosabb hónapja az augusztus. Ahogy az esők levonulnak, megkezdődik az aratás. A férfiak visszatérnek Katmanduba, hiszen kezdődik a mászószezon. A burgonya betakarítása után a falvak bejáratából eltávolítják a szimbolikus sziklakapukat, a falusiak visszatérnek a nyári szállásról és októberben megtartják a közösség védelmét szolgáló Chirim ünnepet.
Az október-novemberi teliholdkor eljön a rituális Mani Rimdu tánc ideje, ezúttal a Tengboche kolostorban. A szertartás a serpa közösség jólétét szolgálja, a démonok és ártó szellemek elűzéséről szól. A gazdagon díszített, színes ruhákba öltözött szerzetesek mindegyike egy-egy istent testesít meg. A zsúfolásig megtelt kolostorudvaron járják hagyományos táncaikat. A háromnapos ünnepen résztvevők adományokat ajánlanak fel és cserébe megkapják az istenek áldását.
A télre való felkészülés novemberben kezdődik. Az első hó megérkezése előtt gondoskodni kell a tüzelőről. A hívők ilyenkor zarándokolnak Katmanduba és Indiába, az otthon maradottak pedig szőnek, fonnak és etetik az állatokat. A tél folyamán tovább folytatódik a szövés és a fonás, illetve elvégzik a kisebb ház körüli javításokat. A földek ilyenkor kopárak, metsző szél tépázza a csúcsokat. Az időjárás csapadékos.
Copyright © 2018 Szöveg: Parrag Krisztina, Fotók: Vörös Tamás Minden jog fenntartva. A cikkben található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll, írásbeli engedély nélküli felhasználásuk, publikálásuk tilos. Források: Jefferies, Margaret (1991): Mount Everest National Park, Sagarmatha, Mother of the Universe